loading...
سیبستان|سایتی مخصوص کاربران اپل
عرفان خاکی بازدید : 13 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

 در این پست به بررسی تغییرات گرافیکی در iOS 7  پرداخته می شود.

چه شد که کار طراحی iOS 7 به اینجا کشید که به یکباره تمامی طراحی‌های قبلی به سطل زباله منتقل شدند؟

در زمان مدیریت استیو جابز همه چیز حول یک نفر بود و آن هم شخص استیو جابز.
از طراحی گرفته٬ تا پیاده سازی٬ از برنامه نویسی و کارهای فنی گرفته تا استراتژی های فروش و عرضه٬ همه و همه تصمیم گیرنده آخر شخص استیو جابز بود. در زمان مدیریت او٬ تیم ها پروژه های خود را به استیو جابز نشان می دادند و ممکن بود با دو پاسخ مواجه شوند: ۱- این دیگه چه آشغالیه یا ۲- من از این بهتر می خوام

هیچ وقت پاسخ آره خودشه! از او شنیده نشد لااقل این اواخر که اصلا اینگونه نبود.

steve-jobs-apple-ios

این نوع رفتار کاملا برازنده استیو جابز بود زیرا٬ سلیقه و تفکراتش ماوراء بقیه و حتی بهتر از خردهای جمعی بود. به هر حال در زمان استیو جابز بود که iOS متولد شد٬ مدیران پروژه اوایل همین مدیران ارشد که بسیاری از آن‌ها همچنان بر سر کار هستند – بجز اسکات فورستال که اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی محترمانه اخراج شد – بودند. البته در چارت سازمانی اسکات فورستال مدیر ارشد iOS بود.

forstall-111013

بعد از مرگ استیو جابز و جایگزینی تیم کووک به عنوان مدیر عامل٬ اوضاع عوض شد. تیم کووک فردی است که به آمار و ارقام و کارهای مدیریتی و تجاری بیشتر علاقه دارد تا دخالت در امور فنی و طراحی.

بنابراین مدیریت نهایی هر کدام از پروژه‌ها به مدیران ارشد آن‌ها با اختیارات تام واگذار شد. اینجا سرآغاز مشکلات بود. تنها چند ماه بعد با معرفی iOS 6 مشکلات شروع شد. عدم تغییرات اساسی در iOS و معرفی برنامه ناقص الخلقه Map و دیگر مشکلات باعث شدند تا تیم کووک به این فکر بیفتد که مدیر ارشد یعنی اسکات فورستال برنامه‌های زیادی برای iOS ندارد و دیگر وقت خداحافظی با اوست.

photo_1

iOS 6 فاقد تغییرات و ویژگی‌های اساسی بود٬ نه تنها از بهبودها و بلوغ خبری نبود بلکه iOS 6 نسبت به نسخه ۵ دارای نواقص و مشکلات بیشتری بود. همین موارد کافی بود تا اسکات فورستال چاره ای جز خداحافظی از اپل نداشته باشد. بعد از این ماجرا تیم کووک٬ مدیر ارشد طراحی اپل یعنی جانی آیو مشهور و محبوب را به همراه Craig – مدیر OS X- جایگزین اسکات فورستال کرد.

cook-forstall

آیو وظیفه طراحی و Craig کارهای دولوپ و یکپارچه سازی iOS با OS X را عهده دار شدند.

با این تغییر و تحولات همه می دانستیم که iOS 7 لااقل از نظر طراحی و گرافیک تغییرات بسیاری خواهد کرد.

در همان اوایل این تغییر و تحولات مدیریتی٬ اعلام شده بود که آیو علاقه ای به طراحی های اسکیومورفیسمندارد و به طراحی های مینی مالیستی و سیاه و سفید بیشتر علاقه مند است.
در WWDC 2013 همانطور که انتظار می رفت٬ تغییرات اساسی را در محیط داخل برنامه‌ها و حتی آیکن آن‌ها شاهد بودیم. یک تغییر اساسی که گویی iOS تازه متولد شده است.

محیطی که برای کاربران چندین ساله iOS محیط غریبی به نظر می رسد. حتی تغییر آیکن ها و محیط های داخلی چند برنامه پیش فرض٬ مطمئنا مشکلاتی را در روزهای اول برای کاربران به همراه خواهد داشت.

iOS-6

در این طراحی از لبه های گرد و حالت های برجسته و سایه دار که استیو جابز علاقه زیادی به آن‌ها داشت زیاد خبری نیست.

اگر چندین سال است که از نسخه های قبل iOS استفاده کرده اید با آپدیت به iOS 7 یک محیط بسیار غریب را خواهید دید٬ محیطی که زیباتر است ولی کمی برایتان غریب خواهد بود.

عدم برقراری ارتباط از گفته های افرادی است که سال‌ها از نسخه های قبلی استفاده کرده و حالا به یکبار به iOS 7 آپدیت کرده اند.

1

14 15

4

5

11

آیا این همه تغییرات لازم بود؟
این سوال مطرح می شود که چرا جانی آیو تیشه را برداشت و محیط گرافیکی iOS و حتی طراحی و گرافیک محیط و آیکن برنامه‌ها را از ریشه قطع کرد.

گویی بغض آیو شکسته شد و دست به انقلاب و یا کودتا زد. شاید آیو می خواست از تغییرات جزئی پرهیز کند و به یکباره طراحی و ذوق هنریش را بدون در نظر گرفتن استراتژی‌های کاری و تجاری به رخ بکشد. تیم کووک مدیر عامل اپل همانطور که گفته شد به مدیرانش اختیارات تام می دهد و معمولا به آن‌ها اطمینان می کند ولی آیا این کار درست است؟ باید منتظر ماند و شاهد نتایج بود. به هر حال iOS 7 از نگاه بیرون بسیار زیبا به نظر می رسد ولی از نگاه نزدیک برای کسی که سال‌های زیادی است که از دستگاه‌های iOS استفاده می کند ممکن است کمی غریب باشد.

iOS-on-iPhone-5

نظر شما در این مورد چیست؟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا به ای او ای 7 آپدیت می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 16
  • بازدید کلی : 954