loading...
سیبستان|سایتی مخصوص کاربران اپل
عرفان خاکی بازدید : 226 دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

در آی‌پد نسل چهارم اپل از پردازنده A6X روی این دستگاه استفاده کرد. این در حالی بود که تنها چند ماه قبل از آن اپل از پردازنده A6 اش بر روی iPhone 5 استفاده کرد (پردازنده ای که نسل جدیدی از پردازنده های مبتنی بر ARM برای پردازنده‌های اپل بود). آیا تغییر پردازنده تنها یک ترفند تجاری است که اپل از آن استفاده می کند و یا اینکه تفاوت های فاحشی در این پردازنده ها و تاثیراتش بر روی دستگاه‌ها وجود دارد؟ و چرا اپل از این پردازنده در iPhone 5 استفاده نکرد؟ این پست می خواهد به این دو پرسش اساسی پاسخ دهد ;)

هر دو پردازنده A6 و A6X از پردازنده های بر پایه ARMv7s هستند ولی پردازنده A6X نسخه اصلاح شده پردازنده A6 است. اما تفاوت‌های اصلی این دو پردازنده در چیست؟

قبل از هر چیز میزان فرکانس پردازنده در A6X بالاتر از A6 است. A6X دارای فرکانس ۱٫۴ GHz و A6 دارای فرکانس ۱٫۳ GHz است. اما فرکانس چه تاثیری بر پردازش دارد بطور خلاصه این سوال پیش می آید که آیا این تغییر فرکانس تغییر چشمگیری در پردازش ها دارد؟

مسلما هرچه فرکانس یک پردازنده بالاتر باشد بسته به نوع معماری پردازنده تاثیر چشمگیری را در سرعت پردازش و نیز قدرت پردازنده مشاهده خواهید کرد. پس به طور مسلم پردازنده A6X قدرت پردازشی سریعتر نسبت به A6 دارد ولی این موضوع می بایست در Benchmark ها مشخص شود زیرا کاملا به نوع اپلیکیشن و تقاضاهایی که به پردازنده ارسال می شود بستگی دارد. به نوعی شاید این سرعت پردازش را در تقاضاهای کم بین هر دو پردازنده A6 و A6X ٬ شاهد نباشید ولی در تقاضای زیادی که به پردازنده ارسال می شود تفاوت عمده ای را در سرعت پردازش در A6X شاهد خواهید بود.

board-side

جدا از فرکانس بالاتر پردازنده A6X نسبت به A6 قدرت و تفاوت اصلی این دو پردازنده در GPU (قدرت پردازنده گرافیکی) است.

GPU پردازنده A6 از نوع PowerVR SGX543MP3 (tri-core) @ 250 MHz است و GPU در پردازنده A6X از نوع PowerVR SGX554MP4 (quad-core) @ 280 MHz .
تفاوت اصلی را دراینجا مشاهده خواهید کرد در سه هسته بودن GPU در A6 و چهار هسته بودن GPU در A6X. این یعنی قدرت فوق العاده ای را در پردازش های گرافیکی در A6X شاهد خواهید بود.

هر دو پردازنده A6 و A6X در کنار یکدیگر. پردازنده A6 دارای سه هسته GPU و پردازنده A6X دارای چهار هسته GPU است.

هر دو پردازنده A6 و A6X در کنار یکدیگر. پردازنده A6 دارای سه هسته GPU و پردازنده A6X دارای چهار هسته GPU است.

 

اضافه کردن هسته گرافیکی بیشتر موجب بیشتر شدن سایز A6X نسبت به A6 شده است.

Screen Shot 2013-05-13 at 4.13.23 PM

جدا از تفاوت در تعداد هسته های GPU تفاوت عمده دیگری را در تکنولوژی حافظه در هر دوی این پردازنده ها مشاهده خواهید کرد.
هر دو پردازنده از تکنولوژی ۳۲bit 533 MHz LPDDR2-1066 استفاده می کنند با این تفاوت که کانال حافظه پشتیبانی شونده در پردازنده در A6 از نوع Dual-Channel و در A6X از نوع Quad-Channel است بدین ترتیب نرخ تبادل داده در A6 برابر ۸٫۵۲۸ GB/sec و در A6X برابر ۱۷ GB/Sec است. یعنی تا مدت ها کوچکترین تاخیری در بارگزاری داده ها حتی در هنگام انجام بازی های سنگین با پردازنده A6X مشاهده نخواهید کرد زیرا نرخ سرعت و تبادل داده به CPU و GPU در A6X دو برابر A6 است.

applea6xpoly-annot2-899x1024

نتیجه گیری: پردازنده A6X یک تفاوت بسیار اساسی نسبت به نسل های گذشته و حتی هم نسلش یعنی A6 دارد. با آنکه معماری و ساختار هر دو پردازنده از ARMv7s است ولی بهبودهای A6X بسیار چشمگیر است. جدا از نوع قدرت و سرعت بیشتر A6X نسبت به پردازنده های مبتنی بر ARM این پردازنده بعد از عرضه iPad 4 از نظر کارایی و قدرت از دیگر پردازنده های موجود در زمان خودش برتری هایی بخصوص در بخش گرافیک داشت. در مورد عدم عرضه در iPhone 5 دلایل مختلفی از قبیل تغییر بورد در iPhone 5 ٬ افزایش اندازه پردازنده ٬ استفاده بیشتر از شارژ باتری دستگاه و حتی نگه داشتن برگ برنده ای برای نسل بعدی iPhone با تغییر اساسی در پردازش وجود دارد.
در مورد نگه داشتن برگ برنده‌ای برای نسل بعدی iPhone به این مورد می توان اشاره کرد که در حال حاضر معماری جدید ARMv8 تعریف شده است که برپایه ۶۴ بیت است و این یعنی امکان تولید پردازنده‌هایی با قدرت پردازشی بسیار بالا که حتی می توان از این معماری برای تولید پردازنده هایی برای کامپیوترها استفاده کرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید اپل در مورد پردازنده ها به چه سمتی خواهد رفت آیا راه برای تغییر پردازنده های مک‌ها و یکپارچگی بین iOS و OS X باز خواهد شد؟

GLBenchmark

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا به ای او ای 7 آپدیت می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 58
  • بازدید سال : 62
  • بازدید کلی : 1,000