loading...
سیبستان|سایتی مخصوص کاربران اپل
عرفان خاکی بازدید : 572 دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

cydia-apps

اگر از علاقه مندان به دستگاه های iOS ای مثل آی فون٬ آی پد و یا آی پادتاچ هستید حتما واژه جیلبریک به گوشتان خورده . واژه ای که به مفهوم آزادی و رفع محدودیت ها در دنیا و به مفهوم Piracy (نصب برنامه‌ها بدون پرداخت هزینه آنها) در ایران است.

کلی تحقیق کردم و این پست رو براتون آماده کردم امیدوارم لذت ببرید.

جیلبریک پایان محدودیت‌هایی است که به درست و یا به غلط اپل آن را برای کاربرانش اعمال کرده است.
جیلبریک با فراهم کردن دسترسی به فایل های سیستمی و برداشتن محدودیت ها این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند با استفاده از برنامه ای به نام Cydia حتی به نصب برنامه ها و توییک هایی بپردازند که از نظر اپل جایی در اپ استور ندارند.

Cydia حتی از App Store هم از نظر سن و سال ۵ ماه بزرگ تر است در اوایل کسی آن را جدی نمی گرفت ولی شخصیت کاریزماتیک و دانش خالقش باعث شد تا انجمنی به نام انجمن جیلبریک به رهبری خالق Cydia شکل بگیرد. انجمنی که اعضای آن را یاغی های خوره کامپیوتر تشکیل می دهند.

آن‌ها به دنبال پایگاهی بودند که میتینگ های برنامه نویسی و شکستن محدودیت ها را در آنجا برگزار کنند٬ جایی که ابراز وجود کرده و توانایی های خود و توانایی های دستگاه و سیستم عامل iOS را معرفی و حتی به رخ توسعه دهنده اصلی یعنی اپل بکشند و این محل و پلتفورمی که این امکان را برای آن‌ها فراهم می کرد جایی نبود جز Cydia.

Cydia محلی شد برای یاغی ها و خوره های کامپیوتر٬ قانون شکنانی که تنها به دنبال یک چیز بودند٬ آزادی و دیگر هیچ.

Cydia تنها یک اپ استور برای دستگاه های جیلبریک شده نیست بلکه به قلب تپنده جیلبریک و انجمن جیلبریکرها تبدیل شده است. جیلبریک با Cydia مفهوم پیدا می کند. همه جیلبریک را با آیکن زیبای Cydia می شناسند آیکنی که اگر روی هر دستگاه iOS ای باشد یک مفهوم را می رساند و آن این است ”درورد بر آزادی”.

در این پست به معرفی مردی می پردازم که خالق سیدیا است٬ مردی از تبار رهبران بدون مرز٬ مردی از تبار آزادی خواهان٬ مردی از تبار افرادی که به دانش و آزادی بیش از ثروت بها می دهند چیزی که در این روزهای ایران برای ما کمی گنگ و بی منطق به نظر می رسد. موردی که اکثر ما به این فکر می کنیم که اگر ما جای او بودیم چه مقدار پول می توانستیم از آن به جیب بزنیم٬ او پولی به جیب نزد ولی محلی را مهیا کرد تا افراد زیادی از طریق آن به ثروت و شهرت برسند٬ محلی را آماده کرد تا یاغی ها آن را خانه امن خود برای شکوفایی و خلاقیت بدانند.

Screen Shot 1392-02-22 at 12.10.44 AM

او را Jay Freeman می نامند Free Man که واقعا برازنده اوست. Saurik هم نام مستعار اوست.
Jay از دولوپرها و هکرهای کلاه سفید مشهور در جهان است و جزو افرادی است که تنها دغدغه‌هایشان توسعه نرم افزارها در فضایی کاملا آزاد است.
او در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ از دانشجویان دکترا در دانشگاه California,Santa Barnara بوده است پس با فردی با شخصیت کوچک و ماجراجو روبرو نیستید بلکه با خبره ای مواجه هستید که خوب می داند چه می کند.

Screen Shot 1392-02-22 at 12.11.08 AM

خودش در این رابطه می گوید:

من همیشه به محلی برای معرفی اپ ها علاقه و اعتقاد داشتم٬ زمانی به این موضوع فکر کردم و آن را عملی کردم که اپل هنوز App Store را معرفی نکرده بود بعد از معرفی App Store اپل محدودیت هایی را ایجاد کرد٬ آن‌ها اپ هایی را که با منافعشان یکی نباشد نمی پسندند ما در Cydia محلی را برای اینگونه اپ ها فراهم می کنیم. برنامه هایی مثل iFile که اجازه دسترسی به فایل های سیستمی iOS را فراهم می کند و یا یک دانلود منیجر برای سافاری و حتی یک شبیه ساز بازی٬ این ها و صدها برنامه مشابه آن‌ها٬ برنامه هایی هستند که من آن‌ها را قدرت Cydia می دانم. برنامه هایی که از چشم ها پنهان هستند و از نظر اپل جایی در App Store ندارند.

Suarik (خلق Cydia) محلی را آماده کرد که به واسطه جیلبریک٬ حاوی برنامه ها و توییک هایی است که تنها گوشه‌ای از پتانسیل سیستم عامل قدرتمند و محبوب iOS را نمایان می سازد که بطور معمول شاهد آن نیستیم.

cydia

او از خاطره اش در مورد چگونگی تولد Cydia می گوید:

زمانیکه اولین iPhone را دیدم زیاد مجذوب آن نشدم. iPhone اسمارت فون جدیدی بود که با یک قیمت واقعا شوک آور یعنی ۶۰۰ دلار روانه بازار شده بود. در نگاه اول پتانسیل خوب و چیز شگفت آوری در آن نمی دیدم تا اینکه یکی از دوستانم اطلاعاتی در مورد جیلبریک و قابلیت هایی که جیلبریک برای دسترسی و ایجاد تغییرات در iOS فراهم می کند را برایم توضیح داد. اینجا بود که نظرم به این اسمارت فون و بخصوص جیلبریک جلب شد بدین ترتیب تلاش من برای پیدا کردن راهی برای ایجاد تغییرات دلخواه و اجرای برنامه های دیگر روی آن آغاز شد.

بعد از ماه‌ها تلاش برنامه ای به نام Cydia برای آن نوشتم که در ۲۸ فوریه ۲۰۰۸ منتشر شد. برنامه ای که به کاربران امکان دانلود و نصب اپ های قدرتمند که توسط دولوپرها برای iPhone نوشته شده بود را می داد. این تاریخ دقیقا ۵ ماه قبل از آن بود که اپل App Store را برای استفاده عموم آماده کند و تقریبا یک هفته قبل از آن بود که اپل App Store را برای اولین بار معرفی کند.

Cydia به پلتفورمی تبدیل شد که پایه گذار عرضه اپلیکیشن ها و توییک های قدرتمندی شد که جایی در App Store اپل نداشتند. بعد از این ماجراها بود که اپل قدرت و تجارتش را در خطر دید. فردی زودتر از آن‌ها محلی برای قرار دادن اپلیکیشن ها و توییک ها آماده کرده بود پس باید با او مقابله می شد.

jey

در همین رابطه اپل سعی در پوشاندن حفره هایی کرد که هکرها از آن‌ها برای جیلبریک و تولید و نصب اپلیکیشن و توییک استفاده می کردند و بدین ترتیب کار برای انجمن جیلبریکرها که با ورود Suarik رهبری قدرتمند و باهوش که باعث جذب افراد بسیاری به این انجمن شده بود٬ سخت تر و سخت تر شد. اما با این حال همچنان جیلبریک و Cydia بین بسیاری از کاربران دستگاه‌های iOS محبوب  هستند. بیش از ۲۲ میلیون کاربر فعال در Cydia گواه این موضوع است.

امیدوارم خوشتون اومده باشه.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا به ای او ای 7 آپدیت می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 56
  • بازدید سال : 60
  • بازدید کلی : 998